vineri, 23 mai 2008

Profesorului meu de limba romana,totdeauna, cu dragoste

" Nimic pe lume nu este intamplator". Mi-am spus , adesea , vorbele astea ; le-am auzit rostite de altii, cu emfaza sau cu tristete. Si totusi..in dimineata asta , cand mi-au venit , din nou , in minte, am realizat ca ele chiar au un rost.
Ma intorc la ziua de ieri: un apel telefonic primit de la o fosta eleva , draga sufletului meu , a fost urmat de o vizita scurta, a ei si a inca doi colegi de clasa. Au venit sa ma invite la banchetul lor de absolvire M-au surprins in ipostaza de "eleva"-iau lectii de limba engleza, cam tarziu, de la o alta fosta eleva, devenita profesoara .
Tuspatru am fost emotionati. Am acceptat sa-i insotesc"la decolare"-asa mi-au scris pe invitatie-, undeva, la malul marii. Imi place mult marea , asa ca, sper sa fie o experienta deosebita.
Dupa plecarea lor, m-am dus cu gandul si cu ochii mintii inapoi...la multii mei ani de profesoara ,de studenta, de eleva, la fel de fel de intamplari vesele sau triste.

Din noianul de imagini , s-a desprins figura primului meu profesor de limba romana-domnul Fulga. Era recunoscut pentru eruditie si talent in toate satele din jur. La vremea aceea , nu intelegeam cat de important este sa ai un profesor adevarat. Amintindu-mi-l, il asociez , involuntar, cu caietele mele de notite-niste maculatoare fosnitoare , cu foaie galbuie, aspra . De fapt, caietul de teme si cel de clasa erau la fel de ordonate; titlul era marcat printr-o subliniere speciala , pe care am transmis-o si elevilor mei.
Domnul profesor acorda mare atentie memorarii textelor frumoase si importante , scrise-fie in versuri, fie in proza; stiu si acum fragmente mari din "Scrisoarea III","Amintiri din copilarie","Toma Alimos","Ardealul".
Nu stiam pe atunci ca voi deveni profesoara de limba romana-poate ca simteam doar , in marea mea admiratie pentru profesor. Inalt , imbracat totdeauna impecabil, desi venea la scoala , adesea, cu o motoreta visinie "Simpson", impunea respect tuturor-copii , parinti , colegi.

Am pastrat multi ani caietul de teze din clasa a V-a. Cand, nu stiu din ce cauza , nu l-am mai gasit, am suferit mult.In primul trimestru , am avut de tratat , la literatura un fragment din " Amintiri din copilarie", de Ion Creanga, iar la limba romana cateva cerinte de morfologie.
Erau subliniate cu creion rosu doua sintagme. Retin ca am avut si o greseala de scriere,care nu s-a mai repetat vreodata ;am scris "incepe ai", in loc de "incepe a-i".

La sfarsitul tezei , domnul profesor a adaugat:" Desi lucrarea nu este lipsita de unele greseli de exprimare si de scriere , este foarte buna. Ea anunta pe viitorul intelectual. Daca vei munci mult si fara intreruperi , vei cuceri cetatea stiintei".
N-am schimbat niciun cuvant din vorbele dumnealui , pentru ca n-am uitat nimic din ce era scris pe teza mea.
N-am cucerit cetatea stiintei, dar mi-am facut meseria cu pasiune si cu dragoste.

Au trecut anii, am absolvit- cu toata dezamagirea si dificultatile de rigoare- sectia reala a unui liceu teoretic foarte bun , apoi am intrat , printr-un concurs serios , la Facultatea de Filologie.
Vremea fuge ca nebuna...37 de ani de munca cu elevii. Sunt multi , sunt putini, deja tin de trecut. Necrutator este timpul!

Domnul Fulga isi odihneste pasiunea sub o cruce alba, nu foarte departe de scoala, unde am invatat. Cand merg la mormintele parintilor, aprind o lumanare si ii pun cate o floare.

2 comentarii:

  1. Ce frumos! Pe vremea aceea nu-ti citeam blogul, nu stiam de el...vad ca nici altii caci nu exista nici un comentariu aici, am spus sa inaugurez eu. Si vin de la postarea ta de azi, unde am citit ce parcurs frumos ai avut si cu cata ambitie ti-ai implinit visul. Imi doresc intr-o zi sa ma uit inapoi asa ca tine si sa ma amndresc cu anii munciti. O zi frumoasa Gina, esti deosebita.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salmi,
    Eram la început, puțină lume mă știa, eu cunoșteam prea puțină lume..
    Da, nu mi-a fost ușor, doar că vremea a fugit mult prea repede..
    Ai motive serioase să fii mândră de tine!
    Mi-aș fi dorit să
    fac și eu altceva între timp- dreptul, asta a fost dorința mea.
    Mult succes îți doresc!

    RăspundețiȘtergere