duminică, 14 noiembrie 2010

lebăda moare de câte ori cântă

Potrivit baremului de corectare, în anii anteriori, la  tezele unice de limba și literatura română, elevii  primeau 3 puncte pentru originalitate.
 Era mare întrecere !
Nu se știe ce va fi după ce va intra în vigoare legea nouă, pe care unii ,  optimiști din fire,  o numesc  legea funerară. 
Așadar, să răsfoim câteva teze.

 Agripina nu avea decât doi copii, pentru că al treilea, Păunaș, nu mai contează, pentru că tot îl mănâncă vulturii.

În nuvela "La vulturi" de Gala Galaction, sunt descrise aventurile unei alpiniste curajoase fugărite de turci, si copii ei.

Personajele principale din povestirea "O ora din august" sunt: ofițerul Roșu si avioanele nemțești..

Metoda folosită de Ion pentru a pune mâna pe pământul Anei este însărcinarea !!!

Privind atent plugul vede că e de fier și privind și mai atent țăranul, Arghezi, ca un poet bun ce este, vede că e de bronz.

Și Stroe Orheianu când îl văzu pe Tudor Șoimaru zise în gând: pe unde o scot, vere?!

Vlaicu-Voda era un funcționar model care avea un randament deosebit ca domn.

În cunoscuta balada "Miorița", sunt descrise câteva întâmplări în care sunt implicate doi criminali, o oaie turnătoare, si un cioban ce șochează prin prostia lui.

În multe poezii Octavian Goga a scos în evidență natura și treieratul pe căldură.


Zaharia Stancu a scris un roman desculț. A fost și șef de birou la scriitori.

Răscoala începu spre seară și țăranii își aprinseră lanternele ca să vadă drumul spre ciocoi.

Cu cât ne apropiem de izbucnirea răscoalei, cu atât țăranii stau mai mult în cârciumă, ca să facă în ciuda boierului.

Si când Petre Petre o văzu pe Nadina dezbrăcată îl gâdila în tălpi.

La Otopeni erau numai gropi si avioanele le ocoleau si tunarii trăgeau dupa ele în zig-zag.

Miron Costin nu folosește cuvinte de tip gramatical pentru gramatica limbii romane.

Din lumea satului țâșnesc figuri memorabile ca: pupăza, cireșul și altele care au completat acțiunea operei.

Liviu Rebreanu are un mare talent de scriitor de la 300 de pagini în sus.
Nichita Stănescu a știut el de ce a pus virgulele si punctele acelea în poezie și nu mă bag eu în ce a făcut el.


Contemporanii lui Eminescu l-au urmărit ca să-i ghicească filozofia si ca să-i caute nod în papură. 

 Eminescu este trist pentru că nu a reușit să facă nimic în viața lui.

La începutul fiecărei poezii eminesciene stă plantat câte un tei mai gros sau mai subțire în funcție de câte strofe are poezia.

Si bietul Eminescu, scârbit de bișnita societății sale și ca Veronica Micle îi făcea fițe, intra într-o etapa nouă pe care mi-e rușine s-o spun.


 

20 de comentarii:

  1. Si asa societatea este tot mai trista. Ce ne-am face daca nu am mai si rade? Asa ca trebuie sa le multumim elevilor!

    RăspundețiȘtergere
  2. eu as nota dupa cat de inventivi sunt... multe nu mi-au placut nici mie... nu pot sa spun ca am citit cu placere multe din lecturile obligatorii sau am invatat fiecare lectie de 10...
    imi amintesc ce eforturi am facut sa scriu frumos in primii ani de scoala si cat de mult mi-am stricat scrisul pe parcurs... o alta problema a venit odata cu invatarea limbii spaniole... dupa ce locuiesti intr-o tara straina si nu te mai exprimi in limba romana, faci greseli...
    cel mai mult ma doare faptul ca tot mai multi copii romani invata in strainatate, unde locuiesc cu parintii care sunt la munca si nu stiu sa scrie in limba romana...

    RăspundețiȘtergere
  3. Comentariile despre Eminescu le intrec pe toate celelalte! =))

    RăspundețiȘtergere
  4. Florentin,
    Dacă n-ar fi hazlii, ar trebui să roșim ..

    RăspundețiȘtergere
  5. Arcadia,
    așa este.. de altfel, poezia eminesciană fiind dificilă, bieții de ei înșiră cuvinte goale , sperând să și sune din coadă.

    RăspundețiȘtergere
  6. Denise,
    Uneori sunt simpatici..dar, dincolo de latura asta comică a lucrărilor , se vede golul imens din lectura elevilor.

    Cât despre îndepărtarea de limba română a celor plecați din țară, ce să spun? ca și ție, îmi pare foarte rău.

    RăspundețiȘtergere
  7. adevarul este ca demult nu mai este "la moda" cititul. printre filme, jocuri pe calculator, Facebook si altele, greu se mai gaseste timp si pentru altceva. motiv pentru care, zic eu ca perlele elevilor s-au inmultit si sunt tot mai... nastrusnice pe an ce trece.
    sa spun ca "partea buna" e ca nu se intampla doar la noi? daca o pot numi asa. citeam intr-un articol despre un studiu efectuat pe copiii din clasele primare din Germania, cum ca marea majoritate considerau ca laptele vine din cutie, din supermarket, iar vacutele sunt toate... mov si baltate, precum Milka!
    iar astea sunt lucruri elementare, ce sa mai vorbim despre cele mai complicate?

    p.s. oricum, trebuie sa admit ca am ras la unele din perlele scrise de tine. :-)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ruxi,
    uite am mai găsit ceva-

    ”Miron Costin vrea să ne arate că este bine ca din când în când să mai deschizi o carte ăi să o citești pentru ca nu face rău.

    Citind, se mai dezvolta și omul la creier și acumulează materie prima”.
    Original, da?

    RăspundețiȘtergere
  9. O, Gina, acum mi-ai amintit de un fost coleg de generala, cand, la teza la istorie a scris: "Cand au vazut turcii ca nu ne pot bate, si-au pus pofta-n cui si au plecat acasa. Macar ca lui Baiazid i-au ramas dintii-n mlastina!".
    Si de un alt coleg, care, la anatomie, pe a VIII-a, spus ca aparatul respirator este format din doi rinichi si cel excretor din doi plamani. La insistentele profesoarei sa se corecteze, a raspuns mandru: "Stiu io ca vreti sa ma picati, c-aveti ciuda pe mine, dar io stiu ca asa-i, cum spun io!". Si tot el, poezia lui Eminescu "O, ramai!" a stiut-o asa: "O, ramai, ramai, ramai..." si o inghiontea pe colega de banca sa- spuna mai departe. Stupefiata, profesoara de romana n-a putut decat, dand din cap, sa conchida: "Trimestrul asta cred ca ramai si tu..."

    O seara faina!

    RăspundețiȘtergere
  10. Gina, dacă tot ai vorbit despre cele trei puncte acordate pentru ORIGINALITATE, aceste aberații haioase și pline de umor (râdem de ce putem, dar râdem!), cred că și-ar merita cele trei punculețe! Le putem acuza de multe lipsuri, dar de lipsă de originalitate, ba! ;)
    M-am distrat, de ce n-aș fi sinceră!?

    RăspundețiȘtergere
  11. Avem tineri minunati; unii chiar reusesc sa iasa necorupti din scoala.
    Pot sa preiau peste un timp cateva perle?

    Semnez anonim,
    Daurel

    RăspundețiȘtergere
  12. Mirela,

    Sigur că le acordăm punctulețele!
    Fie doar și pentru că ne fac , pentru o clipă, viața mai frumoasă!
    Ca, dacă uităm să râdem, am pierdut de tot, copilul din noi.
    O zi frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
  13. Hazliu...
    Cred ca trebuie sa acceptam faptul ca niciun copil din generatiile actuale, si probabil mult timp si din cele viitoare, nu va lasa calculatorul pentru lectura. Si nici modul cum se preda la scoala literatura, ce autori si opere sunt in programa scolara, nu o sa-i atraga in directia cititului. Singura metoda care ar da rezultate, ar fi sa "prinda" de acasa, din curiozitate, boala cititului, asta daca parintii obisnuiesc sa se indeletniceasca cu asa ceva. Si ne mai ramane sa speram, ca peste vreo cateva sute de ani, lectura va fi in "trend", o ocupatie "vintage" si "cool".

    RăspundețiȘtergere
  14. @Daurel,
    Ca să fiu sinceră până la capăt, când le-am primit de la cineva , care are grijă de inima mea, m-am gândit să-i binedispun și pe alții, că, vorba aia , dar din dar se face dar.
    Mi-am zis- unii vor strâmba din nas, alții vor râde copios. Daurel, sigur, va fi încântat, o știu de data trecută.
    Le puteți prelua , cu mare drag, când voiți!!

    RăspundețiȘtergere
  15. Vin cu completari:

    Si bietul Eminescu, scîrbit de bisnita societatii sale si ca Veronica Micle îi facea fite, intra într-o etapa noua pe care mi-e rusine s-o spun.

    Liviu Rebreanu are un mare talent de scriitor de la 300 de pagini în sus.

    Latina clasică este o limbă moartă, care nu se poate vorbi decât în scris. După căderea Imperiului roman, o parte din latina clasică defunctă a devenit bulgara. Limba româna are la bază latina bulgară, amestecată cu elemente de dacă şi o groază de cuvinte slabe. În secolul al XV-lea, limba vorbită de popor era considerată vulgară şi n-o vorbea nimeni.

    Nichita Stănescu este un poet care se mira de orice. El se mira şi de faptul că oamenii aud şi au urechi. Păi de ce? El n-a avut urechi? A văzut el vreun om fără urechi? Mă rog, da se zice că aşa este în poezie, să te miri de toate şi să le pui pe toate unele subt altele, în rânduri scurte, ca să se vadă că sunt versuri.

    Nichita Stanescu a stiut el de ce a pus virgulele si punctele acelea în poezie si nu ma bag eu în ce a facut el.

    Unele sunt chiar bestiale! :))

    RăspundețiȘtergere
  16. Shanti,
    sau-
    În caz de accident nu trebuie sa fugi de la locul faptei fiindca
    victima, daca nu e lovita fatal, poate retine numarul masinii.

    Antarctica este un continent alb din cauza zapezilor care nu se mai topesc odata.

    Creierul este un organ oarecum indispensabil capului.



    Rascoala de la Bobîlna a început pe un deal si s-a terminat în 1438.

    Descoperirea Americii s-a produs într-un moment de neatentie a pazei de coasta.

    Nilul este un fluviu ramas de pe vremea faraonilor.

    RăspundețiȘtergere
  17. Soruna,
    Mă întreb ce meserie are colegul tău acum..știi de ce?
    Am avut un elev- să tot fi făcut , acum așa, vreo treizeci de ani- care, la teza din clasa a VII-a despre Călin , a scris cea mai ” devastatoare” compunere cu putință.
    Am regretat , de fiecare dată, când mi-am amintit de ea, că nu mi-a trecut prin minte s-o transcriu..era criminală..
    Cu un an în urmă, m-am întâlnit cu un coleg al originalului meu elev- este preot.
    Din una în alta, ajungem și la teza cu pricina. Îmi spune” părintele” că ” domnul ” Savu este primar, la doi pași de oraș, da, ce casă, ce mașini, ce om respectat este...
    Așa că, draga mea, mă bate un gând= n-o fi ajuns , cumva medic, fostul tău coleg?
    Sau judecător?

    RăspundețiȘtergere
  18. @Dandangib
    Eu am speranțe, fără exagerări. Sunt mulți părinți care citesc. Ei își vor ” contamina ” copiii.
    Dureros este că sunt mult prea mulți ceilalți , la părinți mă refer- analfabeți cu diplome.
    Ei își îndepărtează, categoric, propriii copii de învățătură, de muncă, de stăruință.
    Și de aici, ca în teoria bulgărelui de zăpadă...
    Mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  19. '' Nichita Stănescu a știut el de ce a pus virgulele si punctele acelea în poezie și nu mă bag eu în ce a făcut el.''

    Asta-i dementiala ...

    RăspundețiȘtergere
  20. Strongvaleriana,

    Păi uite de ce..omul își ” argumentează” concluzia-

    ”Nichita Stănescu este un poet care se mira de orice. El se mira şi de faptul că oamenii aud şi au urechi. Păi de ce? El n-a avut urechi? A văzut el vreun om fără urechi? Mă rog, da se zice că aşa este în poezie, să te miri de toate şi să le pui pe toate unele subt altele, în rânduri scurte, ca să se vadă că sunt versuri”.

    RăspundețiȘtergere