marți, 24 ianuarie 2012

Eu aș scrie pentru istorie

 următorul epigraf Nu voi ascunde nimic!
                                                           L.N.Tolstoi
Astăzi, îmi propusesem să pun în fereastră doar drapelul țării și Hora Unirii.
 Gândindu-mă la câte s-au întâmplat în ultima vreme, mi-a venit în minte  gestul  unor doamne implicate politic, care  o invitau pe o altă doamnă, soția președintelui, să-și  facă  simțită prezența.
 Așa am ajuns , din nou, la vorba  că în spatele unui bărbat puternic, se află, de cele mai multe ori, o femeie  (mai) puternică.
 Cred că  o astăzi, alături de bravii bărbați , care au făcut Unirea de la 1859, trebuie să ne-o amintim, iar și iar, cu multă admirație,  pe Marea Doamnă Elena Cuza.//

În spatele unui bărbat
 puternic se află ( adesea)  o femeie (mai) puternică!
Mamă, soție,  iubită..și dacă ar fi să recunoască cineva, cui folosește?
Lumea își are cursul ei, mereu înainte.//
Aș vrea să prind ceva din măreția dimineții de atunci- eram în clasa a  șasea , a șaptea, nu-mi aduc bine aminte, ningea blând, bogat, profesorul de istorie, domnul Tică Dumitrescu- avea o voce de bariton- ne-a scos în curtea școlii.    
Hora Unirii!!
Lumea, vecinii erau pe la porți.   Nu i-a chemat nimeni, s-au prins în horă.
Știam și nu știam prea multe.
Astăzi știu..a dispărut acel ceva, povestea...//
Citeam  în Pagini de istorie  niște studii și comunicări , privitoare la orașul în care locuiesc.
 Am fost, mai mult decât  plăcut, surprinsă, descoperind că numele de botez , primit de câteva nefaste persoane, a aparținut , purtat, cu grație și demnitate, unei mari și adevărate doamne.   Elena Cuza.
Fiica postelnicului Iordache Rosetti și a exigentei Catinca Sturdza a primit o educație severă și aleasă. Vorbea germana și franceza, aceasta din urmă fiind preferata în schimbul de scrisori nu doar cu prietenele, ci și cu mari personalități ale timpului. Era sfioasă și timidă. La 19 ani, îl cunoaște pe frumosul domnitor, ALEXANDRU IOAN CUZA, de care se îndrăgostește.
S-au căsătorit în scurt timp.
Viața lor de cuplu n-a fost una de invidiat. Cu toate acestea, ELENA DOAMNA  i s-a dedicat total, iertându-i infidelitățile și firea nestatornică. N-a ezitat nicio clipă să–și îndeplinească , chiar cu mari riscuri, rolul de primă doamnă a țării.
În folosul Patriei.
Și al soțului.
 Pe care l-a respectat în tăcere.
 Cu multă răbdare  și devotament,  deși a suferit intens, trăind în solitudine.
La 3 octombrie 1863, ELENA CUZA a venit în vizită la  Pitești . 
I s-a pregătit atunci una dintre cele mai pline de fast și de respect primiri. Orășenii i-au organizat intrarea în urbea lor, pe sub arcuri de triumf, împodobite cu ghirlande de stejar.
La Palatul administrativ, seara au avut loc un banchet și un concert de muzică populară românească autentică..  În cinstea adoratei  Doamne.
Elena Cuza l-a inspirat pe soțul ei în elaborarea Legii instrucțiunii publice și în susținerea reformei agrare.
Rafinată și modestă, elegantă , fără ostentație, cultă , dar discretă, Elena Doamna este un distins și înțelept model între figurile feminine ale încrâncenatei noastre istorii.



27 de comentarii:

  1. Este demna de admirat. Si ca Prima Doamna, dar si ca femeie. (mai ales daca a putut ierta infidelitatile...)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana,
      ce să zic?intuiție și feminitate= cel mai discret parfum!

      Ștergere
  2. Soţia ideală , de admirat ce mai !!

    Sărut mâna !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sorin,
      Te cred!
      Dacă Napoleon, cât era el de împărat și de cuceritor, a spus că o femeie frumoasă este o bijuterie, în timp ce o femeie bună este o comoară..
      Dacă toți bărbații ar avea soții perfecte, cu cine s-ar mai căsători celelalte femei?

      Ștergere
    2. Vezi, n-ai citit cu atenție- am întrebat clar-

      Dacă toți bărbații ar avea soții perfecte, cu cine s-ar mai căsători celelalte femei?
      toți!

      Ștergere
    3. Ba am citit , dar am răspuns cum mi-a convenit în ideea că există barbaţi şi ceilalţi , adică ... cine e bărbat are sotie înţeleaptă , deci perfectă (putin forţat raţionamentul, recunosc)

      PS M-am logat la acest comentariu cu contul wordpress , deci hai să vedem dacă merge .

      Ștergere
    4. Ba am citit , dar am răspuns cum mi-a convenit în ideea că în lume există bârbaţi si ceilalţi , pentru ca orice bărbat are o soţie înţeleaptă deci perfectă (puţin forţat raţionamentul, recunosc)

      PS La acest comentariu m-am logat cu contul wordpress , hai să încercăm dacă merge .

      Ștergere
    5. Sorin,
      Că și-ai ales soluția perfectă este clar!!

      Da, mulțumesc, văd că la tine funcționează tot perfect și intrarea la comentarii!!
      Mulțumesc mult!
      În acest caz, chiar nu știu ce să le transmit celor care îmi spun că nu pot comenta.
      Mulțumesc!!

      Ștergere
  3. Hora Unirii, un dascal de moda veche si un fragment de traire a istoriei. Imi amintesc de manualele mamei din cursul primar. Toate acestea au disparut odata cu "reformele invatamantului" din ultimii ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, vă cred, dar este de datoria celor care știu și înțeleg însemnătatea acestei zile să le spună tinerilor cine suntem și de unde venim.

      Ștergere
  4. să fii o mare doamnă este imperial!
    să ne mândrim cu astfel de exemple!

    O seară specială iţi doresc, dragă Gina!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ottilia,
    Da, trebuie să fie un sentiment extraordinar!! Câte suflete au o asemenea șansă? și câte neamuri se pot mândri cu o asemenea experiență?
    Seară frumoasă ți ție!

    RăspundețiȘtergere
  6. Am gasit asta: http://istoriiregasite.wordpress.com/2012/01/23/alexandru-ioan-cuza-si-doamnele-sale/
    PS. Cand vom avea in fruntea Romaniei o doamna, vor apare multe povestiri adevarate despre FEMEILE ROMANCE; inclusiv, si mai ales, despre milioanele de femei cu scoala putina, insa cu multa credinta !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Daurel,
      Eu nu cred că știința de carte este direct proporțională cu acea capacitate feminină de a se manifesta prin devotament și prin fidelitate.
      Știința de carte poate crea,în anumite situații, chiar un impas.
      Cred în frumusețea comunicării!
      În arta înțelegerii fără vorbe!
      Mulțumesc pentru indicarea sursei pentru lectură!

      Ștergere
  7. Numai cand barbatul stie sa iubeasca cu adevarat femeia devine puternica dandu-i barbatului stralucirea de care are nevoie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai spus ceva extraordinar! Îmi place de mor!
      De ce ești anonim?
      p.s. o spui din experiență? și dacă tot ești anonim, ai putea detalia, spre norocul unora, care ar avea de învățat.
      Mulțumesc!

      Ștergere
  8. Am ratat, din cauze ciudate, postarea a doua comentarii fooorte inspirate: unul despre cum am renuntat recent la mostenire in favoarea fratilor si copiilor acestora; altul, pentru aceasta postare, despre minunatele povesti ce vor apare cand Romania va avea o suverana; vor fi povestile adevarate despre eroismul cotidian al milioanelor de romance...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Daurel,
      Comentariul de aici nu este pierdut- l-am citit și v-am răspuns.

      În ceea ce privește tema postării despre satul văduvit, vă înțeleg demersul, dar situațiile nu se potrivesc- pur și simplu, a trebuit să rezolv o situație existentă, în care sunt implicată - nu este vorba despre ceva familial, nu!
      Nu vreau ca fiii mei să preia ceva încâlcit.
      Ar fi multe de spus, mă opresc.
      Mulțumesc!

      Ștergere
  9. Poate ca sunt "oleaca invechita",dar nu rezist sa nu intindem o "Hora Unirii",oricat de mici si putini am fi noi,cei de la scoala mea.

    Despre ce inceamna Cuza,barbat frumos,ne povestea si domnul nostru de istorie,din liceu,Mihai Drecin,asa,cu un suras ascuns dupa mustacioara ce-i umbrea buzele,dar asta nu-i scadea din calitatile de mare om politic pe care le avea.
    Elena-e un nume mare in istoria omenirii.Ma gandesc cat de greu e sa traiesti alaturi de un asemenea barbat si sa faci fata oricarei situatii.
    Seara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Angi,
      Cum să fii învechită? Cred că este cea mai frumoasă lecție de istorie! Eu cred că și sătenii s-au prins în hora voastră, greșesc?
      Da, cred că este ceva extraordinar să fii soția unui mare conducător, este o mândrie, dar și o responsabilitate uriașă.
      Seară bună!

      Ștergere
  10. Astazi elevii au dansat in curtea scolii "Hora Unirii" impreuna cu unii dintre profesorii lor!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce frumos, Marycix!
      p.s. dar de ce doar cu unii dintre profesorii lor?

      Ștergere
  11. Parca mai multa lume s-a imbulzit azi la fasolea cu carnati, decat la Hora Unirii. Cat despre Elena- (tot) azi ii zice EBA!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gabriela,
      Neelegant, dar adevărat, lumea pare tot mai hulpavă..

      Îmbrățișări!

      Ștergere
  12. Minunata sarbatoare in acest post Gina.

    Vin si eu la Milcov cu grabire!

    RăspundețiȘtergere