marți, 1 iulie 2014

lectura de pranz

http://www.gorjeanul.ro/cultura-2/noi-marturii-privind-prezenta-lui-eminescu-pe-meleaguri-oltene-in-romanati-si-gorj#.U7J75UB5En5


Ca Eminescu  si-ar fi petrecut  o vreme la Floresti  nu este nicio indoiala; marturie este scrisoarea lui  catre
( I. L. Caragiale si Ronetti Roman );

Pentru  comentarii si  o mai buna intelegere a starii  sufletesti, din acea vara,  a omului  si  ziaristului, MIHAI EMINESCU , transcriu in intregime documentul, asa cum apare el  in
 ~~  Eminescu , Opere, III, Publicistica,Corespondenta, Fragmentariun, Academia Romana,  paginile 718/719~~
Floresti , 13 iulie 1878
~Ma oameni buni, Caragiali  si Ronetti Roman,
Mai intai ma lipsesc  a va multumi pentru multele scrisori ce mi le-ati trimis, puindu-ma  pururea in curent cu ceea ce  se intampla in lume si in tara. De la voi am aflat de exemplu imbucuratoarele  stiri cum ca muscalul Nu ne ia  Basarabia, ci inca  ne cedeaza si pe cea  pe care o avea el, ca Voda Carol e ales rege  al bulgatilor si imparat al turcilor, ca se va muta  in curand  la imparatie la Tarigrad si Caragiale va fi numit acolo ministru a  tuturor mascaralelor din Tara turceasca.
Deci dara,  afland  toate acestea  din scrisorile  voastre cele multe, s-au bucurat  sufletul  meu  in adanc si s-au uns  cu untdelemnul veseliei baierile inimei mele.
Despre partea mea, a lui Mos Iftime Talpa- Lata, veti sti numai ca  tot ma ustura  piciorul si va duc dorul si va trimit cioarelor in crucea hotarelor,  pentru ca nu-mi scriserati  din cate  s-a intamplatara  arih in dan tatara.
Fiindu-mi teama  ca, de lene si de frica de cheltuiala  mare si ruina, nu veti merge nici  unul sa cumparati marcuta ( dedea-v-as! ( vedea-v-as? ) la Marcuta), va trimit  una de  cincisprezece  bani, ca sa-mi scrieti o scrisoare.
Tu, Ranetti Roman,  s-o scrii, ca esti  mai priceput si tu Caragiali sa pui degetul  in loc de iscalitura si sa spuie acolo in scrisoare cum va mai merge , cum sta tara, lumea si politica, si despre iubitul meu Rosetache Alia Berlicoco sa-mi scrieti daca  tot mai e mare  si tare in satul lui Cremine si alte chitibusuri asemene.
Apoi sa-mi trimiteti ~Timpul~, ca sa fac  si eu haz, iar daca  nu-mi veti scrie sa stiti  ca avem aici in sat un popa  si de necaz..( ..subsemnata  isi permite sa nu  transcrie  bucatica de  gand eminescian)
Mai oameni buni, ce mai face casuta mea?
Mai merge careva  din voi pe la dansa , nu de alta decat sa se   lege  de fata  popei  cea oachesa.
Bre! nu fiti  pezevenchi si scrieti-mi ..orice , numai scrieti-mi , sa vad ca traiesc in lume.
 Al vostru cu  toate temenelile M. Eminescu
Adresa
M/ Eminescu, Filiasi
Post restant//
 Biblioteca Academiei Romane, M. Eminescu, I. Varia , f 102 , copie

2 comentarii:

  1. Eminescu, spaima celor care dau Bacalaureatul în zilele noastre.

    RăspundețiȘtergere
  2. Spicuiri proaspete din gandirea filozofica a unor candidati la examenul de bacalaureat, 2014:Limba si literatura romana, 2014
    Subiectul III:

    Redacteaza un eseu de 600/900 de cuvinte in care sa prezinti tema si viziunea despre lumea , reflectate intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminesc

    ~~Cătălin a luat-o în luntre pe Cătălina si s-au iubit în mijlocul lacului sub privirile Luceafărului care era gelos~~.

    “Luceafărul nu le dădea pace celor doi si tot le băga bete în roate, dar până la urmă s-a văzut ca iubirea învinge, iar Luceafărul si-a văzut de treaba lui”.

    RăspundețiȘtergere